ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS X PADA MATERI SPLDV DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN PMRI
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk membahas kesulitan belajar matematika yang dialami siswa dalam pembelajaran yang menggunakan pendekatan PMRI. Dan untuk menjelaskan jenis-jenis kesulitan yang dialami oleh siswa ketika belajar matematika, disertai dengan faktor yang menyebabkan kesulitan dalam pembelajaran matematika. Jenis penelitian ini adalah Kualitatif deskriptif. Penelitian ini berjenis kualitatif karena fokus pada satu perhatian yaitu kesulitan siswa dalam pembelajaran menggunakan pendekatan PMRI. Metode deskriptif dipakai karena penelitian ini bertujuan untuk membuat gambaran secara sistematis, dan akurat dari sampel yang diteliti. Dalam pekerjaan siswa, peneliti tidak menemukan siswa yang memeriksa kembali jawaban. Selain itu, langkah-langkah pengerjaan soal siswa bervariatif.
Kata kunci: belajar; kesulitan belajar; pembelajaran; PMRI
ABSTRACT
This study aims to discuss the difficulties in learning mathematics experienced by students in learning using the PMRI approach. And to explain the types of difficulties experienced by students when learning mathematics, accompanied by factors that cause difficulties in learning mathematics. This type of research is descriptive qualitative. This research is qualitative because it focuses on one concern, namely the difficulties of students in learning using the PMRI approach. Descriptive method is used because this study aims to make a systematic and accurate description of the sample under study. In the students' work, the researcher did not find students who checked the answers again. In addition, the steps for working on student questions are varied.
Keywords: Study; Learning Difficulties, Learning; PMRI
References
Azhar. (2012). Peningkatan Kemampuan Pemahaman, Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa Madrasah Aliyah Dengan Pendekatan RME. Prosiding Konferensi Nasional Matematika XVI, 1111-1120. Bandung: Universitas Padjajaran. Bandung : Universitas Pajajaran, 1111–1120.
Chahirati, P. E. P., Makur, A. P., & Fedi, S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika yang Menggunakan Pendekatan PMRI.Jurnal NTT, 9 (2), 228–229.
Oftiana, S., & Saefudin, A. A. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Srandakan. MaPan:Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 5(2), 293–301.
Putra, A. P. (2014). Eksperimentasi Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) dan pendekatan open ended pada materi segi tiga dan segi empat ditinjau dari gaya kognitif siswa kelas VII SMP Negeri Se-Kabupaten Pacitan. Jurnal Numeracy, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.46244/numeracy.v1i2.105
Putridayani, I. D., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pelajaran Matematika Pada Materi Peluang. Jurnal Maju, 7(1), 57–62.
Rohim, A., & Asmana, A. T. (2018). Efektivitas Pembelajaran Di Luar Kelas (Outdoor Learning) Dengan Pendekatan PMRI Pada Materi SPLDV. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(3), 217–229.
Dayani, O. W., Agustina, R. & Vahlia, I. (2021). Pengembangan Modul Pop Up Book Berbasis RME (Realistic Mathematic Education) Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Di Madrasah Tsanawiyah EL- QODAR. EMTEKA. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 39-47.
Indriyani, E., Vahlia, I. & Rahmawati, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME). EMTEKA. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1-10.
Noviarni, E., Agustina, R. & Vahlia, I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME) Disertai Cerita Bergambar. EMTEKA. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 136-146.
Paradita, L.,Vahlia, I. & Rahmawati, Y. (2019). Peningkatan Kecerdasan Intrapersonal dan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Take And Give Berbasis Matematika Realistik. Jurnal Aksioma, 8(3), 438-447.
Qoiriah, M., Vahlia, I. & Agustina, R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Realistic Mathematic Education (RME) Bermuatan Higher Order Thinking Skill (HOTS. Jurnal Pendidikan Matematika. 9(1), 42-58.
Saputri, F., Jazim & Vahlia, I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME). EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 24-35.
Sari, P. (2017). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 2548-5547. 2(1), 41–50.
Sari, E. R. Rahmawati, Y. & Vahlia, I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Android dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Materi Koordinat Kartesius. EMTEKA. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 74-85.
Sudarman, S. W., & Vahlia, I. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Trigonometri Dengan Pendekatan RME Berbasis Aplikasi Schoology. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1), 9–18.
Sudarman, S. W. & Vahlia, I. (2021). Efektivitas Penggunaan Video Interaktif Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) Pada Mata Kuliah Trigonometri. Jurnal Lentera, 6(2), 202-205.
Vahlia, I. & Uminarsih. (2019). RME Berbasis Blanded Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 6(2): 66–76. https://doi.org/10.26714/jkpm.6.2.2019.66-76.
Tyas, N. M. (2016). Analisis faktor penyebab kesulitan belajar matematika kelas IV SDN di Kecamatan Ungaran Barat. Retrieved from http://lib.unnes.ac.id/24893/ 1/1401412428.pdf
Utari, D. R., Wardana, M. Y. S., & Damayani, A. T. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 534–540. http://dx.doi.org/10.23887.jisd.v3i4.22311.
Copyright (c) 2022 EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with EMTEKA: Jurnal Pendiidkan Matematika agree to the following terms
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
EMTEKA: Jurnal Pendiidkan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. EMTEKA offers all authors of journal articles allows their research openly available, free access and time restrictions.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in EMTEKA in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of AKSIOMA are required to cite the original source, including the author's names, EMTEKA as the initial source of publication, year of publication, volume number and DOI (if available)