PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBANTU ANDROID MENGUNAKAN APLIKASI KVISOFT FLIPBOOK PADA MATERI TRIGONOMETRI

  • Bahar Andi Muhammad Universitas
  • Swaditya Rizki Universitas Muhammadiyah Metro
  • Satrio Wicaksono Sudarman Universitas Muhammadiyah Metro
Keywords: Development, Learning Media, Android, Kvisoft Flipbook

Abstract

This study uses the Borg and Gall development model, namely 1) Observation of Needs Analysis; 2) Data Collection; 3) Product Design; 4) Design Validation; 5) Design Revision; 6) Product Trial; and 7) Product Revision. This research was conducted at SMAN 1 Sekampung. The research subjects were students of class X SMAN 1 Sekampung. The object of this research is an Android-assisted learning media using Kvisoft Flipbook trigonometry material. The results showed that the quality of Android-assisted learning media using Kvisoft Flipbook trigonometry material got a percentage of 77.8% in the valid category. The results of the practicality test obtained 88.26% and were in the very practical category

References

Adzan, N. K., Pamungkas, B., Juwita, D., & Riyanda, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Tari Bedana Berbasis Android. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 5 (1), 93-102.

Alfianika, N., & Marni, S. (2019). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa berbasis Komik pada Materi Menulis Poster dan Slogan. Jurnal Kependidikan, 3(1), 43-52.

Anggoro, B. S. (2015). Pengembangan Modul Matematika Dengan Strategi Problem Solving Untuk Mengukur Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 27–39.

Hidayatullah, M.S., & Rahmawati, L. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Maker Pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar Di SMK Negeri 1 Sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro 5(1) 83-88.

Indriyani, E., ES., Y.R & Vahlia, I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME). EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1-10.

Nurseto, Tejo. (2011). Membuat Media Pembelajaran Yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan. 8(1), 19-35.

Riduwan, & Akdon. (2013). Rumus dan Data dalam Analisis Statistika. Bandung: Alfabeta.

Sari, E. R., ES, Y. R., & Vahlia, I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Android dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Materi Koordinat Kartesius. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 61-72.

Sartika, N. S., & Susti R.Y.S. (2019). Pengembangan Model Pair Check Untuk Menghindari Mind In Chaos Siswa Kelas X Terhadap Pembelajaran Matematika. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 7(2), 97-104.

Sudarman, Sudarman, S. W. & Vahlia, I. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan E-Modul Berbantu Liveworksheet Pada Mata Kuliah Metode Numerik. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro, 7(1), 75-80.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2(1), 83-87.

Sumintono, B., Wibowo, S. A., Mislan, N., & Tiawa, D. H. (2012). Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Jurnal Pengajaran MIPA, 17(1), 122-131.

Ulhusna, M., Putri, S., & Zakirman. (2020). Permainan Ludo untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa dalam Pembelajaran Matematika. International Journal of Elementary Education, 3(1), 130-137.

Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Materi Himpunan. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 147-156.

Winarto, W., Rahmawati, D., & Vahlia, I. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Gamifikasi Berbasis Contextual Teaching Learning (CTL) Berbantu Android. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 141-152.

Published
2023-09-01
Section
Articles