DESKRIPSI KECERDASAN EMOSIONAL MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS XI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA

  • Andita Pramizha Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Indrie Noor Aini Universitas Singaperbangsa Karawang

Abstract

This study aims to determine the level of mathematical emotional quotient of Class XI students at SMKN 1 Rawamerta in the 2022/2023 academic year. The type of research applied is descriptive qualitative using survey methods. Simple random sampling was used to select the sample, resulting 32 students in Class XI TKRO 3. The data were obtained from a mathematical emotional quotient questionnaire containing 25 statements using a Likert scale rating. The research was conducted so that researchers can find out the answers of students who show their emotional quotient in the process of learning mathematics. Based on the results and discussion, it shows that the percentage of all students is 71%. So, the level of emotional intelligence of Class XI students at SMKN 1 Rawamerta is in the sufficient category.

References

Adinda, A. (2016). Kecerdasan Emosional dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Logaritma, 4(2), 117–131. https://doi.org/https://doi.org/10.24952/logaritma.v4i02.1238

Cahyanti, L. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik SD dalam Menyelesaikan Soal Matematika ditinjau dari Kecerdasan Emosional. Universitas Muhammadiyah Gresik.

Eliswati, & Munandar, D. R. (2019). Kecerdasan Emosional Dalam Belajar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika, 1996, 842–849. http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika

Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 551–561. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.514

Goleman, D. (2015). Emotional Intelegence, Kecerdasan Emosional “Mengapa EI Lebih Penting dari IQ.” Gramedia Pustaka Utama.

Hartati, Hidayat, W., & Ningrum, D. S. A. (2021). Gambaran Motivasi Berprestasi Siswa Kelas VIII MTs ALBIDAYAH. Jurnal FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(5), 349–355. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i5.7503

Hendriana, H. (2012). Pembelajaran Matematika Humanis dengan Metaphorical Thinking untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Infinity Journal, 1(1), 90–103. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/infinity.v1i1.p90-103

Khair, S. N., & Soleh, H. (2021). Analisis Dampak Covid-19 Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Online. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial Volume, 3(2), 311–321. https://doi.org/https://doi.org/10.36088/pensa.v3i2.1365

Maharani, A. (2014). Mengenal Kecerdasan Emosional Dalam Pembelajaran Matematika. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 63–70. http://jurnal.unikal.ac.id/index.php/Delta/article/view/474

Pramesty, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas V Sdn 5 Merak Batin Natar Lampung Selatan. UIN Raden Intan Lampung.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, (2003). http://silemkerma.ristekdikti.go.id/assets/panduan/UU_20-2003_Sisdiknas.pdf.

Ratuanik, M., Watunglawar, Y., & Nay, F. A. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas VIII. Leibniz: Jurnal Matematika, 1(2), 12–26. https://doi.org/https://ejurnal.unisap.ac.id/index.php/leibniz/article/view/52

Rosita, I., & Leonard, L. (2013). Meningkatkan Kerja Sama Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i1.108

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sundayana, R. (2016). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Alfabeta.

Yenni. (2018). Bahan Ajar Evaluasi Hasil Belajar Matematika. FKIP UMT Press.

Published
2023-02-28
Section
Articles