ETHNOMATHEMATICS: EXPLORATION OF TRADITIONAL CLOTHES AND DANCE TRADITION OF KAYIAK NARI IN SOUTH BENGKULU

  • Annisa Alkarimah Universitas Bengkulu
  • Hari Sumardi Universitas Bengkulu
  • Saleh Haji Universitas Bengkulu
Keywords: Ethnomathematics, Kayiak Nari, Bengkulu Selatan

Abstract

This research aims to determine mathematical concepts that exist in the Kayiak Nari tradition Serawai tribe. This research was conducted in Maras Village, Bengkulu Selatan. The type of research used in this study is a qualitative reaserch with an ethnographic approach. The data obtained in this study were interviews, observation, and documentation. The data validity technique used in this research is method triangulation. The data analysis technique refers to Miles and Huberman : Data collection, Data Reduction, Data Display, and Conclusion Drawing/ Verivication.  The result of this study indicate that in  Kayiak Nari Clothing and dance, threre are mathematical concepts : the concept of geometric shapes, the concept of flat geometry Geometric Transformation, the concept of opportunity, the concept of Angles and the concept of number pattern.

References

Ahmad, S. (2021). Sumpah Dalam Masyarakat Suku Serawai :Kontestasi Antara Adat, Agama, Dan Modernitas (I). Bengkulu: Aswaja Pressindo.

Aisyah, S. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Tari Silampari Kayangan Tinggi Dan Tari Pagar Pengantin. Skripsi. IAIN Bengkulu.

Amul, H., Badu, U., Alunat, Y., & Ralmugiz, U. (2019). Etnomatematika Pada Istana Kerajaan Amanuban (Sonaf Son Besi ). Jurnal Inovasi Matematika, 1(2), 122–131.

Desmawati, R. (2018). Eksplorasi Etnomatematika Pada Gerak Tari Tradisional Sigeh Penguten Lampung. Thesis. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Dimpudus, A., Carolina, A., & Ding, H. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Kebudayaan Suku Dayak Sebagai Sumber Belajar Matematika Di Smp Negeri 1 Linggang Bigung Kutai Barat. Primatika, 8(2), 111-118.

Djadir, Minggi, I., Ja’faruddin, Zaki, A., & Sidjara, S. (2017). Sumber Belajar Penunjang Plpg 2017 Mata Pelajaran/Paket Keahlian Matematika (X). Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Dikjen Guru Dan Tenaga Kependidikan.

Haji, S. (2008). Realistic Mathematics Education Apprroach Based On Culture Makes More Mathematics Concepts Meaningful. International Seminar Activity Mathematics And Science Education At The State Islamic University (Uin) Syarif Hidayatullah.

Haji, S., & Yumiati. (2018). Nilai-Nilai Matematika Pada Batik Besurek Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(1), 1-9.

Istiqomah. (2020). Modul Pembelajaran Matematika. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Dikjen Pendidikan Anak Usia Dini , Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Menengah Atas.

Juniarti, W. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Tradisi Adat Kayik Nari Di Kabupaten Bengkulu Selatan Provinsi Bengkulu. Skripsi. Iain Bengkulu.

Miles, M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publication.

Rahayu, N. T., Setyarto, S., & Efendi, A. (2014). Model Pewarisan Nilai-Nilai Budaya Jawa Melalui Pemanfaatan Upacara Ritual. Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(1), 55–69.

Sa’o, S., Mei, A., Bito, G. S., & Mei, M. F. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Pola Lantai Pada Formasi Tarian Tea Eku Daerah Nagekeo. Aksioma, 11(3), 1760–1767.

Saefuloh, N. A., & Halimah, L. (2021). Etnomatematika Jembatan Efektifitas Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme Pada Kurikulum 2013. Ujmes, 6(2), 26–32. Http://Ojs.Uninus.Ac.Id/Index.Php/Ujmes/Article/View/1290

Saleh, S. (2017). Analisis Data Kualitatif. Bandung: Pustaka Ramadhan.

Soebagyo, J., Andriono, R., Razfy, M., & Arjun, M. (2021). Analisis Peran Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 184-190.

Published
2023-09-30
Section
Articles