EFEKTIFITAS MEDIA GEOBOARD TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI KELILING DAN LUAS BANGUN DATAR KELAS 3

  • Muhammad Ferry Nugroho Universitas Islam Nahdlatul Ulama
  • Wulan Sutriyani Universitas Islam Nahdlatul Ulama' Jepara
Keywords: effectiveness, geoboard, learning outcomes

Abstract

T

This research aims to determine the effectiveness of using geoboard learning media in mathematics learning about the circumference and area of flat shapes carried out in class 3 at SDN 2 Guyangan, namely by increasing student learning outcomes. This type of research is experimental research with a Pre-Experimental Design One-Group Pretest-Posttest design. using three treatments. The population is all 19 class 3 students, then the sample used a saturated sample model which was also taken from all 19 class 3 students. The data collection instrument in this study used a mathematics test in class 3, which resulted in the following results: studying using geoboard media obtained an average score of 79.79 and without using geoboard media obtained an average score of 43.58. The difference in average value before using and after using the media is 36.21. paired sample t-test obtained t-value = 9.456. At the real significance level = 0.05, the t-table value = 2.101 with df = 18. This shows that t-count > t-table, so that H0 is rejected and H1 is accepted. This shows that there are differences in learning outcomes before and after using geoboard media and shows that geoboard media is effective in the mathematics learning outcomes of class 3 students at SDN 2 Guyangan.

References

Anwar, & Nurmina. (2019). Efektifitas Penggunaan Alat Peraga Geoboard Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Pada Pokok Bahasan Bangun Datar. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 5(November), 79–89.

Djollong, A. F. (2019). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif (Technique of Quantitative Research). Istiqra’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(1), 86–100.

Fauziyyah, Z., Romdanih, R., & Oktaviana, E. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Luas Bangun Datar Melalui Media Geoboard. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara 3, 294–299.

Khaira, N. A. (2018). Penerapan Teknik Self Instruction untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Siswa. Jurnal Pencerahan, 4(1), 13–30.

Lastrijanah, Prasetyo, & Mawardini. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Geoboard Terhadap Hasil Belajar Siswa Effect of Geoboard Learning Media To Student Learning Results. Didaktika Tauhidi P-ISSN, 4(2), 87–100.

Lestari. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Probing Prompting Berbantuan Geoboard Matematika Siswa Materi Segi Empat Abstrak A . Pendahuluan Pendidikan adalah suatu proses dalam rangka mempengaruhi siswa agar dapat menyesuaikan dan kemudian menimbulkan perubahan sebai. Pendidikan Matematika Universitas Peradaban Bumiayu, 4(2), 73–82.

Masitoh, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw Menggunakan Media Flipbook Terhadap Hasil Belajar IPS Kelas V. 4(1), 21–27.

Najmudin, A. M., Herlina, N. H., & Fuadi, D. N. (2019). Penggunaan Media Geoboard untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika Madrasah Ibtidaiyah. Bestari | Jurnal Studi Pendidikan Islam, 16(2), 241-252.

Parni. (2017). Faktor Internal Dan Eksternal Pembelajaran. Tarbiya Islamica, 5(1), 17–30.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Sedjiwo, N. A. F. (2023). Media Pembelajaran Sebagai Media Komunikasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Widya Balina, 8(1), 636–643.

Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36.

Usmadi, U. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62.

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185-201.

Wahid, A. (2018). Pentingnya media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2), 1-11.

Zulhasni, Nuriah, L., Fitri, A., & Yulis, A. (2019). Al-Mafahim : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar P ada Pelajaran Matematika Melalui Media Papan Berpaku . Al-Mafahim: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 1–8.

Published
2024-03-25
Section
Articles