ANALISIS PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK DITINJAU DARI KEMAMPUAN METAKOGNISI PESERTA DIDIK PADA MATERI BILANGAN PECAHAN

  • Muadz Khoiruddin Khoirudddin
  • Ira Vahlia universitas muhammadiyah metro
  • Yeni Rahmawati ES universitas muhammadiyah metro
Keywords: Metacognition, fractions, concept understanding

Abstract

Students claim to be quite difficult to understand the concept of faroidh fractional numbers, therefore it is necessary to carry out more in-depth research related to the ability to understand the concepts of students. The purpose of this study is to describe the understanding of students' concepts based on metacognition abilities on faroidh fractional number material carried out at MA Al Muhsin Metro. This type of research is qualitative research. In this study, subjects were obtained using the purposive sampling method. The subjects used were 6 students. The instruments used are questionnaires, questions and interviews. The results of this study showed that subjects with high metacognition abilities were able to meet all indicators of concept understanding. Subjects with moderate metacognition abilities did not meet all indicators of concept understanding on some questions.  Subjects with low metacognition abilities are unable to meet the indicators of concept understanding, namely developing necessary conditions and applying problem-solving concepts.

References

Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Ed.2. Jakarta: Bumi Aksara.

Handayani, N. (2014). Kemampuan Adaptasi dengan Kepuasan Kerja pada Karyawan. Jurnal Online Psikologi, 2(1), 93-107.

Khairani, B. P., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas XI SMA/MA Pada Materi Barisan Dan Deret. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1578-1587.

Karunia, E. L. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Maimunah, M. (2021). Pengaruh Pemahaman Konsep Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(3), 1-12.

Murni, A. (2019). Metakognisi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 1(2), 1-14

Ratu, M. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII pada Materi Bilangan Pecahan Melalui Pendekatan Metakognitif-Diskursif di SMPK St. Paulus Karuni. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 635-652.

Saputra, N. N., & Andriyani, R. (2018). Analisis Kemampuan Metakognitif Siswa SMA Dalam Proses Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 7(3), 132-144.

Pitaloka, Y. D. (2013). Keefektifan Model Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Unnes Journal of Mathematics Education, 1(2), 1-8.

Santoso, A., & Wulandari, D. (2024). Dampak Perkembangan Kognitif Terhadap Sosial Emosional Siswa: Tinjauan dari Aspek Pembelajaran. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(1), 77-89.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Taufik, A., & Vandita, L. Y. (2023). Kemampuan Metakognisi Berdasarkan Self-Confidence Pada Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 1-13.

Usman, I., Agusu, L., Aba, L., Sudiana, I. N., & Wati, Y. (2022). Peningkatan Pemahaman Ilmu Faro’id Melalui Pembelajaran Matematika Pada Santri Rumah Tahfidz Abdullaah Bin Mas’ Ud Kendari. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JAPIMAS), 1(1), 16-18.

Windasari, R. (2021). Analisis Metakognisi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Kelas X MAN 1 Medan Tahun Pelajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Published
2024-09-27
Section
Articles