IMPROVING MATHEMATICAL LITERACY SKILLS OF SMP OR MTs STUDENTS THROUGH THE REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) LEARNING MODEL
Abstract
This study aims to improve students' mathematical literacy skills through the Realistic Mathematics Education (RME) learning model. The underlying issue of this research is the low level of students' mathematical literacy, particularly in the aspects of mathematical modeling, concept application, and result interpretation. This research is an action research conducted over two cycles. The subjects of this study were students of class VIII/3 of SMP Negeri 1 Banda Aceh. To collect research data, an instrument in the form of a self-evaluation test on mathematical literacy was used. Data analysis to measure the improvement of students' mathematical literacy skills was carried out using the N-Gain Score test. The results of the N-Gain analysis showed a significant increase in students' mathematical literacy skills, from a very low category (per-cycle) to a moderate category in cycle I, with a consistent increase in each cycle, reaching a high category in cycle II. These findings indicate that RME is effective in enhancing students' mathematical literacy skills, aligning with the goals of mathematics education that focus on real-life applications.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan literasi matematika siswa melalui model pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME). Permasalahan yang mendasari penelitian ini adalah rendahnya kemampuan literasi matematika siswa, khususnya dalam aspek pemodelan matematika, penerapan konsep, dan interpretasi hasil. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan yang dilaksanakan selama dua siklus. Adapun yang menjadi subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII/3 SMP Negeri 1 Banda Aceh. Untuk mendapatkan data hasil penelitian, digunakan instrumen berupa tes evaluasi mandiri literasi matematika. Pengelolaan data peningkatan kemampuan literasi matematika siswa menggunakan uji N-Gain Score. Hasil analisis N-gain menunjukkan peningkatan yang signifikan pada kemampuan literasi matematika siswa dari kategori sangat rendah (prasiklus) menjadi kategori sedang pada siklus I, peningkatan terjadi dengan konsisten pada setiap siklus, sehingga mencapai kategori tinggi pada siklus II. Hal ini mengidentifikasi bahwa RME efektif dalam meningkatkan kemampuan literasi matematika siswa, sehingga selaras dengan tujuan pembelajaran matematika yang berorientasi pada kehidupan nyata.
References
Apriyanti, E., Asrin, & Fauzi, A. (2023). Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1978–1986. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.5940
Ayunis, & Belia, S. (2021). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) terhadap Perkembagan Literasi Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5363–5369. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1508
Dayani, O. W., Agustina, R., & Vahlia, I. (2021). Pengembangan Modul Pop Up Book Berbasis Rme (Realistic Mathematic Education) Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Di Madrasah Tsanawiyah El-Qodar. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 139-147. https://doi.org/10.24127/emteka.v2i2.1022
Indriyani, E., ES, Y. R., & Vahlia, I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME). EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.24127/emteka.v2i1.727
Irham, M. M. (2020). Pengaruh Pembelajaran Realistic Mathematic Education Terhadap Kemampuan Literasi dan Disposisi Matematis di SMP Negeri 4 Randudongkal. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 6(1), 55-61. https://doi.org/10.30595/alphamath.v6i1.7939
Istiana, M. E., Satianingsih, R., & Yustitia, V. (2020). Pengaruh Realistic Mathematics Education terhadap Kemampuan Literasi Matematika Siswa. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(3), 423–430. https://doi.org/10.30738/union.v8i3.8446
Jannah, M., & Hayati, M. (2024). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika Dalam Pembelajaran Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1), 40–54. https://doi.org/10.29303/griya.v4i1.416
Johar, R., Morina Zubainur, C., Khairunnisak, C., & Zubaidah, T. (2021). Membangun Kelas Yang Demokratis Melalui Pendidikan Matematika Realistik (R. Khathir & P. Sasalia S., eds.). Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.
Kemendikbudristek. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2022 Tentang Standar Isi Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi, 14. https://doi.org/jdih.kemdikbud.go.id
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2018). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013. JDIH Kemendikbud, 2025, 1–527. Retrieved from jdih.kemdikbud.go.id
Komala, E., & Erma Monariska. (2023). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Literasi Matematis dan Mereduksi Kecemasan Matematis Siswa. Hexagon: Jurnal Ilmu Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 68–74. https://doi.org/10.33830/hexagon.v1i1.4919.
Lailatul Mubarokah, N., Khuzaini, N., & Suhartati. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 3(5), 82–86. https://doi.org/10.47233/jpst.v3i1.1525
Lusiana, P., Turmuzi, M., & Nurmawanti, I. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) Terhadap Literasi Matematika Siswa. Journal of Clasroom Action Research, 6(1), 171–178. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.7016
Maulyda, M., & Mudrikah, A. (2023). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Literasi Matematis Siswa. Hexagon: Jurnal Ilmu Dan Pendidikan Matematika, 13(1), 68–74. https://doi.org/10.33830/hexagon.v1i1.4919.
Mira, A. S. J., Nuhamara, Y. I. T., Bima, S. A., Taunu, E. S. H., & Ndakularak, I. L. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Di Kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan Menggunakan Model Discovery Learning. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 46–56. https://doi.org/10.37478/jpm.v5i1.3596
Noviarni, E., Vahlia, I., & Agustina, R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME) Disertai Cerita Bergambar. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 136-146.https://doi.org/10.24127/emteka.v2i1.764
Nur Rozalia, N., Haniik, U., & Ika Nuzula, N. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematic Education Berbasis Etnomatematika Madura Terhadap Kemampuan Literasi Matematika Siswa. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 3(1), 176–183. https://doi.org/10.58192/populer.v3i1.1665
Nuriati, & Amidi. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Outdoor Learning Dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. PRISMA, 5(1), 576–583.
OECD. (2023a). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Education. In OECD Publishing. Paris. https://doi.org/10.1787/53f23881-en.
OECD. (2023b). Program For International Student (PISA) 2022 Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing. Retrieved from https://doi.org/10.1787/dfe0bf9c-en
Putra, D. O. P., & Purnomo, Y. W. (2023). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 512-522. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6231
Qoiriah, M., Vahlia, I., & Agustina, R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Realistic Mathematic Education (RME) Bermuatan Higher Order Thinking Skill (HOTS). Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(1), 42-58. https://doi.org/10.23960/mtk/v9i1.pp42-58
Ramadhani, L., Johar, R., & Irianto Ansari, B. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematika Ditinjau Dari Keterlibatan Siswa Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME). AXIOM: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 68–84. https://doi.org/10.30821/axiom.v10i1.8825
Samron, & Safarudin. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematic Education Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 10(1), 63–74. https://doi.org/10.25139/smj.v10i1.4385
Sapsuha, A. R. R., Fatimah, F., & Moniy, Y. R. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa MAN Insan Cendekia Halmahera Barat dalam Memecahkan Masalah Matematis pada Materi Sistem Persamaan Linear. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 4(1), 57–63. https://doi.org/10.33387/jpgm.v4i1.7284
Saputri, F., Jazim, J., & Vahlia, I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME). EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 24-35. https://doi.org/10.24127/emteka.v1i1.378
Sari, E. R., ES, Y. R., & Vahlia, I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Android dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Materi Koordinat Kartesius. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 61-72.https://doi.org/10.24127/emteka.v2i1.764
Septiana, N. (2023). Implementasi Model Rme (Realistic Mathematics Education) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Konsep Keliling Dan Luas Bangun Datar Di Kelas IV SDN Ngembe 1. Ebtida’: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 03(2), 325–333.
Siregar, B. H., & Panjaitan, A. (2024). Digital Media Innovation Based on Multimedia Cognitive and Constructivist Theory in a Cultural Context : Encouraging Students ’ Higher Order Thinking Skills. JTAM: Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 8(1), 269–284. https://doi.org/10.31764/jtam.v8i1.16800
Sohilait, E. (2021). Pembelajaran Matematika Realistik. OSF Preprints, 1–10. https://doi.org/10.31219/osf.io/8ut59
Vebrian, R., Putra, Y. Y., Saraswati, S., & Wijaya, T. T. (2021). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Literasi Matematika Kontekstual. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2602. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4369
Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891
Yaumi, M., & Damopolii, M. (2016). Action Research (pertama; N. Ibrahim, Syahid, & S. Fatimah S.Sirate, eds.). Jakarta: KENCANA.
Yuhasriati, Johar, R., Khairunnisak, C., Rohaizati, U., Jupri, A., & Zubaidah, T. (2022). Students Mathematical Representation Ability in Learning Algebraic Expression using Realistic Mathematics Education. Jurnal Didaktik Matematika, 9(1), 151–169. https://doi.org/10.24815/jdm.v9i1.25434
Copyright (c) 2025 EMTEKA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika provides open access to its content, promoting global knowledge exchange. All articles are freely available for reading and downloading. Under the CC-BY license, authors retain copyright but grant others permission to use the content, provided proper attribution is given. Users must cite the original source, including the author(s), EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika as the publisher, publication year, volume, and DOI (if available).



