Pengaruh Kinerja Usaha, Efisiensi Biaya Operasional, dan Keamanan Transaksi terhadap Kinerja Keuangan Coffee Shop di Kota Metro

  • Muhammad Anas Izzulhaq Universitas Muhammadiyah Metro
  • Yulita Zanaria Universitas Muhammadiyah Metro
  • Angga Kurniawan Universitas Muhammadiyah Metro
Keywords: Business Performance, Operational Cost Efficiency, Transaction Security, Financial Performance, Coffee Shop.

Abstract

This research aims to determine the influence of business performance, operational cost efficiency and transaction security on the financial performance of coffee shops in metro cities.  The type of research used in this research is quantitative research.  This research uses a sampling technique in the form of purposive sampling.  This research uses primary data through questionnaires and the population in this study are the owners of Coffee Shops in Metro City, totaling 43 Coffee Shops.  The data in this research were analyzed using the IMB SPSS 26 program. The results of this research show that Business Performance influences Financial Performance, Operational Cost Efficiency influences Financial Performance, and Transaction Security influences Financial Performance as well as Business Performance Compliance, Operational Cost Efficiency and Security.  Simultaneous transactions affect the financial performance of coffee shops in Metro City.

References

Ananda, A. N., Azzahra, T. S., Susanti, W., & Wikansari, R. (2023). Analisis Daya Saing Ekspor Kopi Indonesia Pada Pasar Internasional. AGRORADIX : Jurnal Ilmu Pertanian, 7(1), 128–135.
Attaya Yulian Dedi Sulistyo, A. (2020). Analisa Kinerja Bisnis Coffee Shop Sinopsis Creative Untuk Pelaku Kreatif Menggunakan Business Model Canvas Coffee Shop Business Performance Analysis Sinopsis Creative for Creative Actors Using Business Model Canvas. 06(2), 47–56.
Ayem, S., & Wahidah, U. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Keuangan UMKM Di Kota Yogyakarta. JEMMA (Journal of Economic, Management and Accounting), 4(1), 1.
Bahtiar Efendi, T. (2020). Peran Etika Bisnis Islam Dalam Membangun Kinerja. Penelitian Dan Pengabdian Kepada MasyarakatUNSIQ, 8(1), 18–27.
Fadila, Feni & Yuniarti, Y. (n.d.). Pengaruh Kinerja Usaha Terhadap Keunggulan Bersaing Pada Ukm Spoccat Sepatu Cibaduyut Kota Bandung. 1–19.
Fitriani, Kurniawan, A., & Walimah, S. (2021). Penjualan Coffee et Bien. Jurnal Manajemen, 15(1), 21–28.
Hidayati, R., Syu’aibi, M., Maghfur, I., & Dayat, M. (2023). Efektivitas Strategi Pemasaran Syariah Pada UMKM Pasca Pandemi. ADILLA : Jurnal Ilmiah Ekonomi Syari’ah, 6(2), 15–29.
Novilia, V., & Mulyana, E. W. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Customer Satisfaction dan Loyalty Terhadap Coffee Shop di Kota Batam. Jurnal Ilmiah Poli Bisnis, 14(2), 207–222.
Oktaviyah Nurafni, & Zulfaidah. (2023). Peran Keamanan Transaksi Keuangan Berbasis komputer terhadap Peningkatan Kinerja UMKM. Kaizen, 2(1), 1–7.
Pakpahan, S. R. (2024). Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi , Keuangan & Bisnis Syariah Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi , Keuangan & Bisnis Syariah. 6, 4797–4812.
Rizan, J., & Utama, L. (2020). Pengaruh Keterampilan Kewirausahaan, Orientasi pasar dan Orientasi Penjualan terhadap Kinerja Usaha UMKM. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 2(4), 961.
Santoso, G. G., & Christian, M. (2021). Mengukur Determinan Kinerja Usaha Kedai Kopi Di Pantai Indah Kapuk (Pik) Jakarta Di Masa Awal Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Dan Kewirausahaan, 5(2), 117–125.
Satar, M., & Agesti, R. (2018). Pengaruh Total Hutang Dan Biaya Operasional Terhadap Sisa Hasil Usaha Pada Koperasi Kredit Buana Endah Tahun 2010-2106. Ilmiah Akuntansi, 9(56), 51–69.
Suindari, N. M., & Juniariani, N. M. R. (2020). Pengelolaan Keuangan, Kompetensi Sumber Daya Manusia Dan Strategi Pemasaran Dalam Mengukur Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm). KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 11(2), 148–154.
Suryani, S., & Koranti, K. (2022). Kualitas Pelayanan, Kepercayaan Dan Keamanan Serta Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Sikap Pengguna E-Commerce. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 27(2), 183–198.
Tsani, A. R., & Nurleli. (2021). Analisis Penerapan Total Quality Management dan Komitmen Organisasi dalam Meningkatkan Kinerja Perusahaan. Jurnal Riset Akuntansi, 1(1), 30–37.
Tsani Farhan, M., Eryanto, H., & Saptono, A. (2022). Pengaruh Literasi Digital Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha UMKM (Studi Pada UMKM Sektor Food And Beverage Di Jakarta Selatan). Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(6), 35–48.
Utami, A. R. H. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Kepercayaan, Keamanan Dan Persepsi Resiko Terhadap Minat Menggunakan E-Commerce. Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 01, 79–93. http://ojs.stiesa.ac.id/index.php/prisma/article/view/694%0Ahttp://ojs.stiesa.ac.id/index.php/prisma/article/download/694/265
Winarno, S. H. (2019). Analisis NPM, ROA, dan ROE dalam Mengukur Kinerja Keuangan. Jurnal STEI Ekonomi, 28(02), 254–266.
Yuliani, & P. (2018). Pengaruh Modal Kerja Dan Biaya Operasional Terhadap Profiabilitas (Roi) (Studi Kasus Pada Pt. Pln (Persero) Apj Majalaya Periode 2010-2016). Ekonomi Akuntan, 9(April), 51–69.
Published
2025-09-30
How to Cite
Anas Izzulhaq, M., Zanaria, Y., & Kurniawan, A. (2025). Pengaruh Kinerja Usaha, Efisiensi Biaya Operasional, dan Keamanan Transaksi terhadap Kinerja Keuangan Coffee Shop di Kota Metro. Expensive: Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 4(3), 300-314. https://doi.org/10.24127/exclusive.v4i3.10378
Section
Articles