Pengaruh Penggunaan Digital Payment QRIS dan Tingkat Literasi Digital terhadap Pendapatan Penjualan
Abstract
This study aims to analyze the effect of the use of QRIS digital payments and the level of digital literacy on sales revenue in culinary sector MSMEs in East Metro City. The method used is quantitative with a survey approach, involving 65 respondents of MSME actors who use QRIS. Data were collected through questionnaires and analyzed using multiple linear regression. The results of the study indicate that the use of QRIS digital payments has a positive and significant effect on sales revenue. The ease and efficiency of transactions offered by QRIS allows MSMEs to reach more customers, especially among the younger generation who prefer digital payments. This study provides the importance of MSME development, especially in the use of digital technology to increase efficiency and revenue. Training and socialization programs are needed to improve digital literacy among MSME actors, in order to support wider acceptance and use of QRIS. Therefore, this study is expected to be a reference for related parties in formulating policies that support the digitalization of MSMEs in Indonesia.
References
Astuti, A., Mane, A. A., & Saleh, M. Y. (2023). Peran Perkembangan Teknologi Digital Terhadap Strategi Pemasaran Dan Distribusi Umkm Kota Makassar. Indonesian Journal of Business and Management, 6(1), 175–180. https://doi.org/10.35965/jbm.v6i1.3788
Bi, bank indonesia. (2023). Framework Pengembangan UMKM Bank Indonesia. Bi. https://www.bi.go.id/id/e404.aspx
Daengs, A., Istanti, E., & Kristiawati, I. (2022). Peran Timelimenes Dalam Meningkatkan Customer Satisfaction, Customer Loyalty Pt. Jne. Jurnal Baruna Horizon, 5(1), 1–7. https://doi.org/10.52310/jbhorizon.v5i1.71
Daga, R. (ED). 202. (2023). Smart Register, UMKM dan Pendapatan Asli Daerah (C. Dr. Rosnaini Daga,.SE,.M.M (ed.)). Adab.
Erlinda, dan N. (2023). Percepatan Implementasi Digital Payment Pada UMKM : Intensi Pengguna QRIS Berdasarkan Technology Acceptance Model. 12(1), 1–12.
Fatma, M., Studi Ilmu Administrsi Bisnis, P., Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, F., & Riau, U. (2024). The Effect Of Using E-Commerce And Digital Payment On UMKM Income (Case Study On UMKM In The Culinary Sector Of Tuah Madani Sub-District, Pekanbaru City) Pengaruh Penggunaan E-Commerce Dan Digital Payment Terhadap Pendapatan UMKM (Studi Kasus Pada Umkm Se. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 5(2), 3518–3535. http://journal.yrpipku.com/index.php/msej
Ferry.p, H. . dan. (2022). Analisis Pengaruh Penerapan E-commerce Terhadap Pendapatan UMKM di MasaPandemi (Studi Kasus Sektor Kuliner di Kota Malang). Journal of Development Economic and Social Studies, 1(3), 408–420. https://doi.org/10.21776/jdess.2022.01.3.06
Ghilman, R., & Khairina, T. dan. (2023). Analisis Efektivitas Implementasi Sistem Pembayaran Digital QRIS Dalam Meningkatkan Penjualan Usaha Dagang Plastik Intan Baru Sibuhuan. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 7(1), 70–82. https://doi.org/10.29408/jpek.v7i1.14833
Hardiansyah, E. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Dan Qris (Quick Response Code Indonesian Standard) Terhadap Peningkatan Pendapatan Umkm Di Kecamatan Curup. E-Theses IAIN Curup.
Kadek, N., Keristina, P., Agung, A., Putu, B., Pembangunan, E., Ekonomi, F., & Udayana, U. (2025). Analisis Penggunaan Transaksi QRIS , Permodalan dan Literasi Digital dalam Memengaruhi Pendapatan UMKM Kuliner di Kota Denpasar negara yang maju . Salah satu upaya yang perlu dilakukan untuk mencapai tujuan tersebut Menengah ( UMKM ), pengertian UMKM Usah. 4(1).
Kloter. (2016). pengantar ilmu manajemen dan pemasaran.
Leksono. (2022). Ekonomi Kreatif Sebagai Pendorong Pemulihan Ekonomi Pada Masa New Normal Di Kabupaten Banyumas. Jurnal Mahasiswa: Jurnal Ilmiah Penalaran Dan Penelitian Mahasiswa, 4(2), 39–50. https://doi.org/10.51903/jurnalmahasiswa.v4i2.382
Pahlevi, S. A. . dan. (2022). Pengaruh Implementasi E-Payment dan Kualitas Produk terhadap Kinerja Umkm (Studi Kasus pada Usaha Produk Hobi Alat Pancing). Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(6), 985–996.
Rachmawati, F. F., Sudarno, S., & Sabandi, M. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Lingkungan Sosial Dimoderasi Tingkat Pendidikan Terhadap Penggunaan Qris Pada Pelaku Umkm Di Kota Surakarta. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(1), 21–36. https://doi.org/10.26740/jepk.v11n1.p21-36
Rahadi. (2020). A Conceptual Study on The Factors Influencing Usage Intention of E-wallets in Java. International Journal of Accounting, Finance and Business (IJAFB), 5(27), 19–29.
Rahyana, M., Abrianto, H., Perbankan, K., Jakarta, P. N., Perbankan, K., & Jakarta, P. N. (2024). Pengaruh Literasi Digital , Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Persepsi Keamanan Terhadap Keputusan Dalam Menggunakan QRIS. 3.
Saragih, J. F. L., Faradilla, A. J., Nasution, R. A., Tafonao, D. F. A., Pitaloka, D., Amelia, B., & Dongoran, D. (2024). Menutup Kesenjangan Digital: Studi tentang Meningkatkan Kehidupan UMKM Melalui Literasi Digital. Jurnal Kolaboratif Sains, 7(5), 1788–1795. https://jurnal.unismuhpalu.ac.id/index.php/JKS
Sarah, M. dan. (2016). Pengaruh sosial media marketing terhadap kinerja bisnis usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM). Jurnal Akuntansi, 1–23.
Sihaloho, J. E., Ramadani, A., & Rahmayanti, S. (2020). Implementasi Sistem Pembayaran Quick Response Indonesia Standard Universitas Sumatera Utara (1)(2)(3). Jurnal Managemen Bisnis, 17(2), 287–297. http://journal.undiknas.ac.id/index.php/magister-manajemen/
Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.
Sukayana. (2022). Analisis Pengaruh Financial Behaviour dan Actual Use Digital Payment System Terhadap Pendapatan Usaha Sektor UMKM di Bali. Explore, 12(1), 87–93. https://doi.org/10.35200/ex.v12i1.93
Undang-Undang No.23. (1999). undang-undang tentang bank indonesia. Undang Undang Republik Indonesia, 1.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun. (2008). Undang-Undang Republik Indonesia usaha mikro, kecil, dan menengah. 1.
Utama, M. A. T. (2022). Peran dan Penggunaan QRIS E-WALLET linkaja Terhadap Peningkatan Omzet Usaha (Studi Kasus UMKM Mitra LinkAja di Kabupaten Banyumas. Ekonomi Dan Bisnis, 9, 356–363.


