Pengaruh Pemahaman Akuntansi Perpajakan Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas Muhammadiyah Metro Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Moderasi
Abstract
This research aims to determine the effect of understanding tax accounting on the learning outcomes of students majoring in accounting at Muhammadiyah Metro University with learning motivation as a moderating variable. The type of research used is quantitative research with a descriptive approach. The instrument used in this research is a questionnaire. Data analysis was carried out namely Moderated Regression Analysis (MRA). The research results show that Understanding Tax Accounting influences the learning outcomes of Accounting Department Students at Muhammadiyah Metro University. Learning motivation moderates the relationship between Understanding Tax Accounting and learning outcomes for students majoring in Accounting, Muhammadiyah Metro University
References
Biduri, S. (2019). Pengaruh Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Konsep Dasar Akuntansi Dengan Latar Belakan Sekolah Menengah Yang Berbeda Pada Universitas Muhammadiyah Sidoarjo-Jawa Timur. Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis & Call For Paper FEB UMSIDA, 512–527.
Al Rasyid, H. Kismantoroadji. 2018. Statistika Sosial. Bandung: Program Pasca Sarjana UNPAD Arifin, Zainal. 2011. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Campbell, A., Choo, F., Lindsay, D. H., & Tan, K. B. (2013). Accounting Student Characteristics From 2005–2010 Archival Transcript Data. Journal of Education for Business, 88(2), 70–75.
Fadila, D. O., & Listiadi, A. (2016). Pengaruh Hasil Belajar Pengantar Akuntansi, Matematika Ekonomi Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Perpajakan dengan Kepercayaan Diri sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 03(6), 1–8.
Fugar. F.D.K. 2017. Frederick Herzberg’s Motivation Hygiene Theory Revisited: The Concept and its Applicability to Clergy (A Study of Fulltime Stipendiary Clergy of the Global Evangelical Church, Ghana. Journal of science and technology, volume 27 number 1 April 2007.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariette dengan Program IBM SPSS 23. Edisi kedelapan. Badan Penerbit Universitas Diponogoro.
Haron, H. @ N. H., Shaharoun, A. M., Puteh, M., & Harun, H. (2012). Does Motivation Affect Students’ Understanding and Performance in Engineering Statics? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 56(Ictlhe), 191–203. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.646
Indra,SE,MM, S., & Rusmita, S. (2018). Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Mahasiswa Jurusan Akuntansi FEB UNTAN). Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan, 7(1), 72. https://doi.org/10.26418/jebik.v7i1.24446
Ghozali, Imam. 2016. Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS 23. Edisi kedelapan. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Chao Lee. 2010. The Effect of Learning Motivation, Total Quality Teaching and Peer-Assisted Learning on Study Comprehension: Empirical Analysis from Vocational Universities or Colleges’ students in Taiwan. The Journal of Human Resource and Adult Learning Vol. 6, Num. 2, December 2010
Irwansyah, M. Rudi. 2018. Pengaruh Hasil Belajar Dasar-dasar Akuntansi, Matematika dan Bisnis, dan Minat Terhadap Pemahaman Akuntansi Perpajakan yang Dikeategorikan Berdasarkan Gaya Belajar. Malang: Universitas Negeri Malang. Tesis tidak diterbitkan.
Laili, nuri fadilatul, & Listiadi, A. (2020). Pengaruh Hasil Belajar Pengantar Akuntansi , Matematika Ekonomi Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Perpajakan Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 8(1), 533–539.
Lee, I. (2010). The Effect of Learning Motivation , Total Quality Teaching and Peer-Assisted Learning on Study Achievement : Empirical Analysis from Vocational Universities or Colleges ’ students in Taiwan. Adult Learning, 6(December), 56–74.
Matapere, N. M., & Nugroho, P. I. (2020). Pengaruh Hasil Belajar Pengantar Akuntansi Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Perpajakan Mahasiswa Prodi Akuntansi UKSW Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi, 4(1), 257–270.
Mukhlisin, M. 2015. Pengaruh Perilaku Belajar, Kecerdasan Emosional dan Budaya terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Perpajakan dengan Motivasi Belajar sebagai Variabel Moderasi. Semarang: Universitas Islam Sultan Agung. Skripsi tidak diterbitkan.
Nashar, Drs. 2014. Peranan Motivasi dan Kemampuan awal dalam kegiatan Pembelajaran. Jakarta: Delia Press
Nelson, I.T.,Vendrzyk, V.P., et al. 20018. Trends in Accounting Student Charateristics: Results from a 15-year Longitudinal Study at FSA school. Vol 23(3):hal 373-389.
N. Soemantri. 2021. Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Sardiman. 2014. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Pers
Nelson, I. T., & Vendrzyk, V. P. (2008). Trends in accounting student characteristics: A longitudinal study at FSA schools, 1991-95. Journal of Accounting Education, 14(4), 453–475. https://doi.org/10.1016/S0748-5751(97)80001-7
Palgunadi, A. P., & Rohayati, S. (2014). Pengaruh Hasil Belajar Matematika, Ekonomi dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Perpajakan . Jurnal Pendidikan Akuntansi Universitas Negeri Surabaya, 1–7.
Paloma Merello-Gimenez, A. Z.-G. (2016). Moderating Role Of Learning Motivation In the Influence Of Learning Outcomes Basic Matematics. The Journal of Human Resource and Behavioral Sciences, 228 (2016).