PENGEMBANGAN MODUL TATA SURYA MENGGUNAKAN HURUF BRAILLE BERBASIS NILAI-NILAI AL-QURAN
Abstract
Abstract: This research is a development research or R&D (Research and Development) aims to solar system module with braille based on Al-Quran values. According to know the module developed is to eligibility criteria of the module and student response. This development research uses the ADDIE model consisting of five stages namely is nalysis, design, development, implementation, and evaluation. Validation result have been accured was shows the eligibility of the module level with the precentage of the material expert test is 94,75%, the watch module design is 95,4%, the braille module design is 98,75%, the Quran interpretation is 78,75%, and the student’s response is 92,59%, wich is the test results fall to into the category of “very feasible”. So, it can be concluded that the modules is very suitable for use in learning in class of visual impairment in Junior High School of Disability VIII. Keywords: Development of modulebraille, Al-Quran values, visually impaired
References
Farida, Yesi dan Yudhiakto Pramudya. 2014. Pembuatan Modul Astronomi dengan Huruf Braille dan Gambar tactile untuk Siswa Tunanetra. Prosiding Pertemuan Ilmiah XXVIII HFI Jateng & DIY Tahun 2014:173-177
Fatikhah, Ismu dan Nurma Izzati. Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Bermuatan Emotion Quotient pada Pokok Bahasan Himpunan. Jurnal Tadris Matematika Volume 4 Nomor 2 Tahun 2015:49
Fitri, Annisa. 2016. Pengembangan Media Crossword Physics pada Materi Sistem Tata Surya untuk Peserta Didik Kelas VII. Skripsi Tidak Diterbitkan. Jurusan Pendidikan MIPA, Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Muhammadiyah Metro
Hadiya, Izkar; dkk. 2015. Pengembangan Modul Pembelajaran Suhu dan Kalor Berbasis Masalah untuk SMA dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia Volume 03 Nomor 01 Tahun 2015:82
Khoswanto, Handry; dkk. 2003. Mesin Printer Huruf Braille Menggunakan Mikrokontroler MCS-51. Jurnal Teknik Elektro Volume 3 Nomor 1 Tahun 2003:11
Mulyatiningsih, Endang. 2014. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Nihayati. 2017. Integrasi Nilai-Nilai Islam dengan Materi Himpunan (Kajian Terhadap Ayat-Ayat Al-Qur’an). Jurnal Edumath Volume 3 Nomor 1 Tahun 2017:67
Riduwan. 2013. Metode dan Teknik Menyusun Proposal Penelitian. Bandung: Alfabet.