PENGARUH PENGGUNAAN E-MODUL INTERAKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI PADA MATERI GELOMBANG BUNYI

  • Windi Puspita Universitas Muhammadiyah Metro
  • Friska Octavia Rosa Universitas Muhammadiyah Metro
  • Dedy Hidayatullah Alarifin Universitas Muhammadiyah Metro
Keywords: Interactive 3D E-Module, Learning Outcomes, Waves

Abstract

Abstract: This study aimed to determine the effect of using interactive 3D Emodules on learning outcomes on sound wave material for class IX MA Muhammadiyah Metro for the 2021-2022 academic year. This research used a quantitative approach with a type of quasi-experimental research using Non Equivalent Control Group. The data collection technique used the written test method. The test instrument used was a multiple choice test in the form of a posttest which amounted to 10 multiple choice questions. The population in this study were all 9th grade students of MA Muhammadiyah Metro. The target of this study were students of class XI Al-Hikmah as many as 20 people as an experimental class and class XI An-Nahl as many as 19 people as a control class. Sampling technique was by means of non probability sampling technique. The hypothesis test used was Independent Sample T-test and N-gain score test, which previously tested the prerequisites of normality and homogeneity. The results showed that: (1) based on the results of the Independent Sample T-test test, the Sig. (2-tailed) of 0.032, so it can be concluded that there was a significant effect of using interactive 3D E-modules on learning outcomes in sound wave material of class IX MA Muhammadiyah Metro students, (2) based on the results of the N-gain score test calculation above, it showed that the average value of the N-gain score for the experimental class (Interactive 3D E-Module) was 0.54 including in the medium or quite effective category. While the N-gain score for the control class (Conventional LKS) is 0.30 including in the low or ineffective category.

References

Adham, G. dan Rukminingsih, A. 2020. Metode Penelitian Pendidikan. Erhaka Utama. Yogyakarta.
Afriani, N., Haris, M., Telly, S., dan Sofia, D. 2022. Pengaruh Modul Elektronik terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIPA SMAN 1 Jonggat pada Materi Termokimia. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 7(1), h. 86-87.
Antika, N. 2022. Pengaruh Penggunaan E-Modul terhadap hasil Belajar Pada Mata Pelajaran PPKN kelas IV di UPT SDN 6 Penumangan Baru Tulang Bawang Tengah. Skripsi tidak diterbitkan. Bandar Lampung: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Chanifah, F. 2021. Pengaruh E- Modul berbasis Problem Based Learning terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa pada Materi Pemanasan Global. Skripsi tidak diterbitkan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Dwi pangestu, R. 2018. Pengembangan Desain Media Pembelajaran Fisika SMA Berbasis Vidio Pada Materi Gelombang Bunyi. Jurnal Kumparan Fisika. 1 (1). h. 48-55.
Hasanah, L. K. 2021. Pengembangan E-Modul 3D Materi Gelombang Bunyi pada Pembelajaran Fisika SMA. Skripsi tidak diterbitkan. Metro: FKIP UM Metro.
Imansari, N. dan Sunaryantiningsih, I. 2017. Pengaruh Penggunaan E-Modul Interaktif terhadap Hasil Belajar Mahasiswa pada Materi Kesehatan dan Keselamatan Kerja. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), h. 15.
Ngafifi, M. 2014. Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup manusia Dalam Prespektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan Fondasi dan Aplikasi. 1(2), h. 33-46.
Nur Aeni, W. dan Widodo, W. 2022. Penggunaan E-Modul Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP pada Materi Kalor. Pensa EJurnal: Pendidikan Sains, 10(2), h. 199-200.
Pangondian, R.A. dan Santosa, P.I. 2019. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Dalam Revolusi 4.0. Jurnal Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains. 1(1).
Rahmawati, A. S. 2019. Penggunaan Multimedia Interaktif (MMI) Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika. Pancasakti Science Education Journal. 4(1), h. 8-16.
Riswanto., Salim, M.B., dan Alarifin, D.H. 2018. Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Fisika Virtual Bagi Guru-Guru Muhammadiyah Kota Metro. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(3), h. 102-108.
Rosa, F.O. 2017. Eksplorasi Kemampuan Kognitif Siswa terhadap Kemampuan Memprediksi, Mengobservasi dan Menjelaskan Ditinjau dari Gender. JPF Universitas Muhammadiyah Metro, 5(2), h. 111-118.
Sastaviana, O.D., Sutejo., Suseno, N., Rosa, F.O., dan Prihandono, E. 2022. Problem Based Learning (PBL) Mode Daring Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Elastisitas Di SMA Negeri 1 Metro. JPF FKIP UM Metro, 10(1), h. 88.
Setiarini, K.P., Ketut, A., dan I Made, G.S. 2016. Pengaruh E-Modul Berbasis Metode Pembelajaran PBL terhadap Hasil dan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pemrograman Dasar (Studi Kasus: Kelas X Multimedia di SMK N 3 Singaraja). Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI). 5(2), h. 2252-9063.
Simamora, F. G., Ertikanto, C., dan Wahyudi, I. 2017. Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Berbasis LCdS terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal FKIP Universitas Lampung, 3(2), h. 123.
Sugianto, D. Abdullah, A. G. Elvyanti, S. dan Muladi, Y. 2013. Multimedia Flipbook Dasar Teknik dasar. Jurnal Invotec. 9 (2), h. 101-116.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta. Bandung.
Sunami, M. A. dan Aslam, A. 2021. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajarn Video Animasi Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), h. 1942-1944.
Sundayana. 2015. Statistika Penelitian Pendidikan. Alfabeta. Bandung.
Published
2023-11-29