Aktualisasi Nilai-Nilai Perkembangan Anak Pada Film “Adit dan Sopo Jarwo”

Aktualisasi Nilai-Nilai Perkembangan Anak Pada Film “Adit dan Sopo Jarwo”

  • Sri W Yuni PG PAUD Muhammadiyah Ponorogo
  • Ida Yeni Rahmawati Universitas Muhammadiyah Ponorogo
  • Nurtina Irsyad Rusdiani Universitas Muhammadiyah Ponorogo
Keywords: Aktualisasi Nilai-Nilai Perkembangan; Nilai-Nilai Perkembangan Agama, Fisik Motorik, Sosial Emosi, Seni; Anak Usia Dini

Abstract

Animated films play a big role in education, this can be seen from the moral messages and behavior conveyed by animators to children to do good things, for example the animated cartoon films Adit and Sopo Jarwo. The aim of this research is to determine the actualization of child development values ​​in the films Adit and Sopo Jarwo. The research used is a descriptive qualitative method. The actualization of children's development values ​​can be seen in showing this film to children. A fairly well-known animation that children know is the animated cartoon film Adit Sopo Jarwo. Based on the results and discussion of descriptive qualitative research methods from primary and secondary data on 3 episodes of the animated film Adit and Sopo Jarwo, 4 aspects were obtained, namely religious values, physical motoric values, social emotional values ​​and artistic values.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rappana, Ed.; Vol. 1). CV Syakir Media Press.
Adinda Erwina, M., & Syafei, S. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Film Animasi Adit dan Sopo Jarwo Episode 22 dan Episode 24. 2, 515. http://annuha.ppj.unp.ac.id
Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Moral Dan Agama Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19.Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V1i1.28
Chairilsyah, D. (2016). Metode Dan Teknik Mengajarkan Kejujuran Pada Anak Sejak Usia Dini.Jurnal Educhild, 5(1), 8–14.
Fauzi, Achmad. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Yinyang: Jurnal Studi Islam, Gender Dan Anak, 13(1), 71–83. Https://Doi.Org/10.24090/Yinyang.V13i1.2018.Pp71-83
Hanipah, S. (2016). Penerapan Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Dini Di Paud Nurul Islam. Nuansa, Ix(2), 123–133.
Herlinawati, Ulumudin, I., Fujianita, S., & Widiputera, F. (2020). Persepsi Masyarakat Terhadap Perfilman Indonesia (E. R. Widodo & S. B. Raharjo, Ed.; 1 ed.). Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. https://puslitjakdikbud.kemdikbud.go.id
Kementerian Pendidikan Nasional. (2014). Permendikbud No 146 Tahun 2014. 8(33), 37. Http://Paud.Kemdikbud.Go.Id/Wp-Content/Uploads/2016/04/Permendikbud-146-Tahun- 2014.Pdf
Khaironi, M. (2017). Pendidikan Moral Pada Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 1(01), 1.Https://Doi.Org/10.29408/Goldenage.V1i01.47 Http://Lib.Unnes.Ac.Id/31050/
Kristina Dian. (2017). Pengembangan WAROG Sebagai Media Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air Pada Anak Usia Dini. JURNAL INDRIA Jurnal Ilmiah Pendidikan PraSekolah dan Sekolah Awal, 4.
Rahmawati Yeni. (2016). CD Interaksi Sebagai Media Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini Di Ponorogo. Jurnal Indria ( Jurnal Ilmu Pendidikan Pra Sekolah dan Sekolah Awal).
Sa’adah, I. (2019). Upaya Peningkatan Karakter Religius Anak Usia Dini Di Ta Al-Manaar Al- Islamiyah Ngabar Siman Ponorogo. Skripsi.
Sugiyono. (2014). Memahami Studi Dokumen Dalam Penelitian Kualitatif. Wacana, 13(2), 177– 181.
Supriyanto, D. (2015). Perkembangan Nilai Agama Dan Moral Anak Dan Pendidikan Keagamaan Orangtua. 5. Https://Doaj.Org/Article/7d813ee5c722420e961de9fed531a2b0
Zainab. (2012). Peningkatan Perkembangan Moral Anak Melalui Metode Cerita Bergambar Tk Lembah Sari Agama. Pesona Paud, 1(1), 68–70
Published
2024-06-20