ANALISIS PENGARUH DURASI JAM BELAJAR TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SMKN 1 METRO
Abstract
Abstract: The current challenges in national education persist, and they remain
unsolvable as the content transformed during the education and learning process
constantly faces the pressures of advancements in science, technology, and
societal progress. The demands of an independent curriculum are a fundamental
urgency in the world of education that emphasizes aspects of development and
21st century skills, in its implementation in vocational high schools grouping
subjects becomes one form of implementation of these aspects by combining
science and social studies subjects into IPAS in the form of projects, it makes the
duration of learning hours long which will certainly affect student interest and
motivation during the learning process, based on observations at SMKN 1 Metro
that the use of the duration of learning hours is fairly ineffective because it
requires 7 hours of IPAS learning in one meeting session.
References
Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan,
6(1), 974-980.
Agus, A. (2021). Analisa Pengaruh Perbedaan Waktu Belajar terhadap Hasil
Belajar Bahasa Inggris Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 1(2), 1010.
Amiani,
M.
(2022).
Intervensi
Kualitas
Proses
Pembelajaran
Yang
Diampu
Oleh
Guru
Pasca Sertifikasi dan Dampaknya. PEDIR: Journal of Elementary
Education, 2(1), 100-111.
Andiny, T. T. (2020). Pengaruh Kompetensi dan Karakteristik Pekerjaan Terhadap
Kinerja Guru Melalui Komitmen Organisasional (Studi pada Sekolah
Menengah Atas Negeri di Kota Palangka Raya). Danum Pambelum: Jurnal
Pendidikan Dan Pelayanan, 16(1), 55-63.
Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022).
Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di
Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877-5889.
Aviana, R., & Hidayah, F. (2015). Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa
Terhadap Daya Pemahaman Materi Pada Pembelajaran Kimia Di Sma
Negeri 2 Batang. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah
Semarang, 3(1), 30–33.
Dalyono, D. M. (2015). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Fathurrochman, I., Danim, S., Ab Anwar, S., & Kurniah, N. (2021). The School
Principals’ Role in Education Management at the Regional Level: An
Analysis of Educational Policy in the Industrial Revolution 4.0.
Hasana, D. W. (2017). Pemanfaatan waktu belajar siswa diluar jam belajar sekolah
pada siswa SMA Negeri 1 Bangkinang. Jom Fisip, 4(2), 1–12.
Jimat, I. M. (2022). Kegiatan Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi
Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Journal of Education Action
Research, 6(4).
Lestari, I. (2014). Pengaruh Waktu Belajar Dan Minat Belajar. Jurnal Formatif, 3(2),
115–125.
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20, Tahun 2003. Tentang
Sistem Pendidikan Nasional.
Ridwan, R., Ardi, M., & Rahmansah. (2018). Pengaruh Waktu, Minat, dan Motivasi
Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pada Mata Kuliah Konstruksi Bangunan
I Jurusan Pendidikan Teknik Sipil dan Perencanaan FT-UNM. Reporsity
Software UNM, 1–10.
Sudaryono. 2017. Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Press
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif,
dan R&D). Bandung: Alfabeta.