ANALISIS DAMPAK PENGGUNAAN WORDWALL TERHADAP MINAT BELAJAR SISIWA MATA PELAJARAN IPA DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA (SMP)

  • Lailatus Sobriyah Universitas Muhammadiyah Metro
  • Siti Khomariah Universitas Muhammadiyah Metro
  • Zakiyatun Nafsiah Universitas Muhammadiyah Metro
  • M Barkah Salim Universitas Muhammadiyah Metro
  • Purwiro Harjati Universitas Muhammadiyah Metro
Keywords: Learning media, wordwall, science, learning interest

Abstract

Abstract: Because the scientific discipline is sometimes seen as complicated,
students may find it difficult to understand scientific ideas and retain important
information. Therefore, to improve students' interest and understanding of
science, new teaching strategies are needed. The purpose of this study is to
investigate whether Wordwall interactive multimedia can be used as an effective
teaching tool to trigger students' interest in certain subjects. This study used a
qualitative descriptive research design, including information gathering methods
such as interviews, observations, and literature analysis to assess the effect of
using Wordwall on students' learning motivation. The findings of this study are
expected to be anticipated to offer fresh perspectives on how interactive
multimedia enhances student engagement in addition to suggestions for creating
more dynamic and captivating teaching methods. The findings of this study will
offer a fresh perspective on how interactive multimedia can increase student
engagement as well as suggestions for creating more dynamic and captivating
teaching methods. analysis findings

References

Aththibby, A. R. (2015). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis
animasi flash topik bahasan usaha dan energi. Jurnal Pendidikan Fisika,
3(2).
Evitasari, A. D., & Aulia, M. S. (2022). Media Diorama dan Keaktifan Belajar
Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Riset Pendidikan Dasar
(JRPD), 3(1), 1-9.
Falah, B. N., & Fatimah, S. (2019). Pengaruh gaya belajar dan minat belajar
terhadap hasil belajar matematika siswa. Euclid, 6(1), 25-34.
Hammond, L., Flook, L., Harvey, C., Barron, B., & Osher, D. (2021). Implications
for Educational Practice of the Science of Learning and Development.
Applied Developmental Science, 25(3), 149-175.
Haryati, N. (2015). Hubungan minat belajar dengan prestasi belajar matematika
siswa kelas v sd se-gugus wonokerto turi sleman tahun ajaran 2014/2015.
Basic Education, 4(13).
Hamzah, A., & Siregar, A. (2019). Implementasi Wordwall sebagai Media
Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada
Mata Pelajaran IPA di SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 45-52.
Husna, M., Degeng, I. N. S., & Kuswandi, D. (2017). Peran Multimedia Interaktif
Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. In Seminar Nasional
Teknologi Pembelajaran dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 34-41).
Khakim, L., Wuryandini, E., & Wahyuni, S. (2023). 326. Peningkatan Aktivitas dan
Hasil Belajar Bahasa Indonesia Berbasis Games Wordwall Interaktif Pada
Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Gaji 1. In Prosiding Seminar Nasional
Pendidikan Profesi Guru (pp. 2914-2920).
Lestari, D., & Fauzi, A. (2020). Analisis Penggunaan Wordwall dalam
Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Minat Belajar siswa pada
Pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 102115.

Marisyah,
A.,
Firman,
F.,
&
Rusdinal,
R.
(2019).
Pemikiran
Ki
Hadjar
Dewantara

tentang
Pendidikan.
Jurnal
Pendidikan
Tambusai,
3(3),
1514-1519.

Nurdyansyah,
N.
2018.
Model
pembelajaran
berbasis
masalah
pada
pelajaran
IPA

materi
komponen
ekosistem.
Universitas
Muhammadiyah
Sidoarjo.
h,
1-10

Prastiwi,

R., & Nugroho, A. S. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Wordwall
dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di SMP.
Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 112-124.
Ramli, A., Rahmatullah, R., Inanna, I., & Dangnga, T. (2018). Peran media dalam
meningkatkan efektivitas belajar. Lembaga Pengabdian Kepada
Masyarakat Universitas Negeri Makassar h.5-7.
Rindiantika, Y. (2022). Motivasi Belajar Siswa dan Pemanfaatan Media Word Wall:
Kajian Teori. Intelegensia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 93102.

Sutrisno,

L. T. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi sebagai Salah
Satu Pemecahan Masalah Masih Kurangnya Keaktifan Peserta Didik saat
Proses Pembelajaran Berlangsung. COLLASE (Creative of Learning
Students Elementary Education), 6(1), 111-121.
Suyanto, Slamet. (2005). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Departemen
Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat
Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan
Tinggi: Jakarta.
Published
2024-05-22