Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Lettrum Box Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Anak Usia Dini

  • Tita Bonita Irianfi Tita Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Intan Prastihastari Wijaya Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Linda Dwiyanti Universitas Nusantara PGRI Kediri
Keywords: Numerasi, Media Pembelajaran Lettrum Box, Anak Usia Dini

Abstract

This research is motivated by findings at the Mojoroto State Kindergarten, where the basic numeracy skills of early childhood children are still low. Many children are unable to distinguish numbers and count correctly, and there is a lack of use of educational learning media. To address this issue, the researcher created a learning media called "Lettrum box" using a quasi-experimental method and a quantitative approach. The study involved 24 children, divided into a control class (A2) and an experimental class (A1). Each class participated in five learning sessions. The research instrument was a numeracy post-test with five questions per session. The post-test results showed a significant difference between the two groups. The average score of the control group was 8.00, while the experimental group reached 16.31. This research aims to improve the basic numeracy skills of early childhood children. Thus, the learning media "Lettrum box" has been proven effective in enhancing the numeracy skills of early childhood children in early childhood education institutions.

References

Abshor, R. (2024). PERMAINAN EDUKASI BOWLING MATH PADA MATERI BILANGAN SISWA KELAS I SEKOLAH DASAR. 5.
Anggraeni, S., & Atiqah Meutia Hilda. (2023). Analisis Keaktifan Mahasiswa Terhadap Skema Pembelajaran Menggunakan Kombinasi Metode Mann Whitney Dan Analytical Hierarchy Process (Ahp). Jurnal Informatika Dan Rekayasa Elektronik, 6(1), 88–99. https://doi.org/10.36595/jire.v6i1.848
Annisak, F., Sakinah Zainuri, H., & Fadilla, S. (2024). Peran uji hipotesis penelitian perbandigan menggunakan statistika non parametrik dalam penelitian. Al Itihadu Junral Pendidikan, 3(1). https://jurnal.asrypersadaquality.com/index.php/alittihadu
Azami, B., Dessolina, Kristina, E., Pratiwi, M., Handayani, N., Freticilia, S. G., & Leonard. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Rolling Ball untuk Materi Fungsi dan Invers. Journal of Instructional Development Research, 2(2).
Azhar, N., & Ardi, M. (2018). Uji validitas dan reliabilitas paket multimedia interaktif. IlmuKomputer.Com.
Darmawi, A. (2000). Statistik Parametrik. Panduan TA Dengan SPSS.
Hulfian, L. (2022). Tingkat Validitas Dan Reliabilitas Instrument Tes Keterampilan Bermain Futsal. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(1). https://doi.org/10.51878/academia.v2i1.1077
Risqi, N. S., Hauro, A. B., Nabila, M., & Utami, W. S. (2024). Stimulasi Kemampuan Numerasi Anak Usia Dini Melalui Permainan Moka ( Monopoli Angka ) Di TK Bunga Tanjung. 06(04).
Setyani, N. H., Handayani, A., & Rahmawati, D. (2023). Pengembangan Keterampilan Numerasi Dan Kemampuan Kognitif Pada Anak Usia Dini Melalui Media Pembelajaran Menggunakan Bahan Alam. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(3).
Wardhani, B., Adi, E., Rengganis, N., Chitra, W., & Pratiwi, R. . (2021). Buku Saku Pengembangan Numerasi untuk Anak Usia 3-6 Tahun. https://paudpedia.kemdikbud.go.id/galeri-ceria/ruang-baca/buku-saku-pengembangan-numerasi-untuk-anak-usia-5-6-tahun?ref=OTc3LTM3MTU2YzBi&ix=OS0yNDcxNTdiNA==
Wicaksono, A., Nafi’ah, A., Winona, A., & Muhid, A. (2022). Meningkatkan Kemampuan Kognitif melalui Metode Bernyanyi pada Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Din, 4(2). http://jurnal.unw.ac.id/index.php/IJEC/article/view/1635
Wijaya, I. (2020). DALAM MENGENAL KONSEP BILANGAN 1 – 10 MELALUI MEDIA TELUR ANGKA PADA ANAK USIA 3 – 4 TAHUN. Incrementapedia Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Yaie, F. I. J. Y., Taty Fauzi, & Dessi Andriani. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung melalui Permainan Kotak Pintar pada Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(03). https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v5i03.8807
Published
2025-06-30