ANALISIS UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA

  • Krisna Saputra Universitas Muhammadiyah Metro
  • Luthfia Azizah Universitas Muhammadiyah Metro
  • Nurma Meinda Ira Saputri Universitas Muhammadiyah Metro
  • Nyoto Suseno Universitas Muhammadiyah Metro
Keywords: Creative Thinking Abilities, Science Learning, CPS

Abstract

Abstract: Education in the 21st century era is characterized by advances in
technology and information, the independent curriculum is the focus for
developing students' character and basic competencies. However, the low level
of creativity of Indonesian children, especially in the context of science, is a major
concern. This low level of creative thinking can have a negative impact on
students' learning achievement, so this research is important in identifying and
overcoming these challenges. This research aims to find the best solution to
improve the creative thinking skills of seventh grade students at SMPN 9 Metro.
The research method used is descriptive qualitative with a triangulation
approach, combining observation, interviews, and literature study. Learning that
still relies on the lecture method is considered less effective for training creative
thinking skills. The results showed that creative thinking skills can be effectively
reviewed using the Creative Problem Solving (CPS) model. CPS is a structured
process that emphasizes divergent and convergent thinking to produce
innovative solutions to problems. Several studies support the effectiveness of
CPS in improving students' creative thinking skills. The results of the analysis
concluded that students' creative thinking skills can be improved through the
application of the CPS model which shows the positive impact of using CPS in
science learning.

References

Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. 2019. Pentingnya
pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), h. 66-72.
Armandita, P., Wijayanto, E., Rofiatus, L., & Susanti, A. 2017. Analisis
Kemampuan Berpikir Kreatif Pembelajaran Fisika di Kelas XI MIA 3 SMA
Negeri 11 Kota Jambi. Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(2), h. 129–135.
Djamaluddin, A. 2014. Filsafat Pendidikan. Istiqra. Jurnal Pendidikan dan
Pemikiran Islam, 1(2). h. 129-135.
Herlina, L., dan Qurbaniah, M. 2017. Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa
Pada Materi Virus Kelas X MAS Al-Mustaqim Sungai Raya 2. Jurnal
Bioeducation, 2(1), h. 11-14.
Johnson, S. 2010. Where Good Ideas Come From. New York. Riverhead books.
Lestari, D., Asbari, M., & Yani, E. E. 2023. Kurikulum Merdeka: Hakikat
Kurikulum dalam Pendidikan. Journal of Information Systems and
Management (JISMA), 2(6), h. 85-88.
Mahanal, S., Zubaidah, S., & Kholilah, T. N. 2016. Membelajarkan Berpikir Kreatif
Melalui Model Pembelajaran CPS dipadu Kooperatif STAD di SMA Negeri
10 Malang. Dalam Prosiding Seminar Pendidikan Dasar 2016 (pp. 443-
452). Malang: CV Bintang Sejahtera.
Malisa, S., Bakti, I., dan Iriani, R. 2018. Model Pembelajaran Creative Problem
Solving (CPS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan
Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Vidya Karya, 33(1), h. 1-20.
Murtiningrum, T. T., Ashadi, A. T., & Mulyani, S. 2013. Pembelajaran Kimia
Dengan Problem Solving Menggunakan Media E-Learning Dan Komik
Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Abstrak Dan Kreativitas Siswa. Inkuiri,
2(3).
Nasution, F., Anggraini, L. Y., & Putri, K. 2022. Pengertian Pendidikan, Sistem
Pendidikan Sekolah Luar Biasa, dan Jenis-Jenis Sekolah Luar Biasa.
Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), h. 422-427.
Nurhamidah, U. 2018. Pengaruh Model Creative Problem Solving (CPS)
Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Pemecahan
Masalah Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 6(6),
h. 1009-1019.
Pratycia, A., dkk. 2023. Analisis Perbedaan Kurikulum 2013 dengan Kurikulum
Merdeka. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(1), h. 58-64.
Prihatsanti, U., Suryanto, S., & Hendriani, W. 2018. Menggunakan Studi Kasus
Sebagai Metode Ilmiah Dalam Psikologi. Buletin Psikologi, 26(2), h. 126136.

Sulistiarmi,

W., Wiyanto, W., & Nugroho, S. E. (2016). Analisis Kemampuan
Berpikir Kreatif Siswa Kelas XI-IPA pada Mata Pelajaran Fisika SMA
Negeri Se-Kota Pati. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 5(2), 95101.

Swestyani,
S.,
Masyuri,
M.,
dan
Prayitno,
B.A.
2014.
Pengembangan
Modul
IPA

Berbasis

Creative Problem Solving (CPS) untuk Meningkatkan
Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pembelajaran Biologi, 6(2), h.
36-41.
Trianggono, M. M. 2017. Analisis Kausalitas Pemahaman Konsep Dengan
Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pemecahan Masalah Fisika.
Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 3(1), h. 1-12.
Zuhdi, R. 2021. Penggunaan Smartphone dalam Pembelajaran Model Creative
Problem Solving terhadap Peningkatan Kreativitas dan Inovasi Siswa.
Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 3(2), h. 117-125.
Published
2024-05-22