PENGARUH KEGIATAN PRAKTIKUM TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF PESERTA DIDIK KELAS XI SMA NEGERI 5 METRO

  • Sri Arum Mawarni Universitas Muhammadiyah Metro
  • Dedy Hidayatullah Alarifin Universitas Muhammadiyah Metro
  • Eko Prihandono Universitas Muhammadiyah Metro
Keywords: Practicum Activities, Cognitive Ability, Elasticity

Abstract

Practical activities will make students excited about learning so that cognitive abilities will be good. Practical activities make it easier for teachers to make abstract learning realistic and students will be in a pleasant learning condition. In minimizing abstract concepts in physics learning into real concepts, then one of the materials that can be found in everyday life is elasticity. This study aims to determine the effect of practicum activities on students' cognitive abilities after using elasticity practicum tools. The type of research used is quasi experimental design with nonequivalent control group design. The population in this study were students of class XI IPA SMA Negeri 5 Metro. The sampling technique used simple random sampling, obtained XI IPA 2 and XI IPA 4 classes as research samples. The instrument used to determine the cognitive abilities of students is a test question. The results of hypothesis testing measured using the Wilcoxon Signed Rank test nonparametric test showed that the Sig. (2-tailed) value of 0.000 <0.05 so that H0 was rejected. The results showed that there was an effect of practicum activities on students' cognitive abilities.

References

Anwar, Ali. 2009. Statistika Untuk Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya dengan SPSS dan Excel. Cetakan pertama. IAIT Press. Kediri.
Bahtiar., Maimun., Anggriani., B.L. 2022. Pengaruh Model Discovery Learning Melalui Kegiatan Praktikum IPA Terpadu Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan MIPA. 12 (2).
Ferryana, Susanna, and Marwan AR. 2016. Pengaruh Penggunaan Kit Fisika Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Alat-Alat Optik Di SMA Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1 (4), h. 181–87.
Khofiyah, H. N., Santoso, A., dan Akbar, S. 2019. Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Benda Nyata terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep IPA. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(1), h. 61-67.
Nisa, U.M., 2017. Metode Praktikum untuk Meningkatkan Pemahaman dan Hasil Belajar Siswa Kelas V MI YPPI 1945 Babat pada Materi Zat Tunggal dan Campuran. Proceeding Biology Education Conference. 14 (1), h. 62 – 68.
Nuai, A., dan Nurkamiden, S. 2022. Urgensi Kegiatan Praktikum Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama. Science Education Research (Search) Journal, 1(1), 48–63.
Rahmadani, P. N., Arthur, R., & Maulana, A. (2023). Integrasi Konsep Literasi Vokasional untuk Mengembangkan Berpikir Kritis pada Siswa SMK: Sebuah Kajian Pustaka. Jurnal Pendidikan West Science, 1(12), 817~826. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i12.859
Rima, Munandar, A., dan Anggraeni, S. 2020. Pengembangan kegiatan praktikum pemodelan efek rumah kaca untuk siswa SMA pada materi perubahan lingkungan. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 3 (1), h. 34-38.
Sastavina, D.V., Sutejo, Suseno, N., Rosa, F.O., dan Prihandono, E. (2022). Problem Based Learning (Pbl) Mode Daring Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Penguasaan Konsep Elastisitas Di Sma Negeri 1 Metro, JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) FKIP UM Metro, 10 (1), h. 87-102. http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v10i1.4876
Serevina, V., Perdana, M.I.B, & Raihanati. (2023). Gempa Bumi Tektonik Menurut Sudut Pandang Fisika. UNJ PRESS. Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta. Bandung.
Suseno, N., Riswanto, Aththibby, A.R., Arifin, D.H.A., dan Salim, M.B. (2021). Model Pembelajaran Perpaduan Sistem Daring Dan Praktikum Untuk
Meningkatkan Kemampuan Kognitif Dan Psikomotor, JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) FKIP UM Metro, 9 (1), h. 42-54. http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v9i1.3169
Yuliana, I., dan Hastiana, Y., 2019. Peningkatan Kemampuan Kognitif Siswa Melalui Metode Praktikum Dengan Media Powerpoint Interaktif. Didaktika
Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi (2019), 3 (1), 19-25
Zulfa, L. N., & Haryanto, H. (2021). Pengaruh Media Macromedia Flash Terhadap Literasi Sains dan Sikap Demokratis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Sains
Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 9(1), 52–64.
Published
2024-11-25